tisdag 29 november 2011

Hund, vallhund, Lapsk vallhund!

Vi har funderat mycket kring detta med vilken hundras vi vill ha. När man kommer till hundar finns ju inga lantraser direkt men vi har då istället valt att titta efter raser som är friska och som inte kräver på mycket pjosk-pyssel som att kamma hår och eller klä upp i ballerinaklänningar.

Tipsen jag fick på skolan från min lärare i Hundkunskap var att titta inom gruppen av de nordiska vallarna som inkluderar Svensk och Finsk lapphund, Västgötaspetsen, Isländska fårhundar och Lapska vallhundar. De första två har lite väl mycket päls vilket får mig att tänka på allt halm, hö, lera, koskit och så vidare som fastnar i pälsen. Med andra ord försvann de snabbt liksom Västgötaspetsen. Allvarligt, hunden måste vara mer än en tvärhand hög. De Isländska är väldigt fina om än något små och de Lapska är bara helt fantastiskt fina, härliga, friska och alldeles, alldeles underbara!

Därför gjorde jag ett arbete om dessa fina små hundar och här publicerar jag den presentationen jag gjort. I nästa inlägg publicerar jag det som jag skrev i själva arbetet om man vill fördjupa sig ytterligare!

Bilderna är tagna av Anna från Raiikas Kennel, Larry på Gáchis Kennel och från Svenska Lapphundsklubben, samt ett arbete som Ilari Karlsson publicerat om de Lapska, fotografen på de två senare är tyvärr inte utskrivna på sidorna.

7 kommentarer:

  1. Det här är en hund som kräver en del aktivering för att må bra låter det som. Men även om du (ni? Vet inte hur det står till på Danielfronten) inte har så mycket hunderfarenhet sedan innan tror jag att ni kommer klara detta galant och få en fin och trevlig hund!! =) Du om någon har de rätta egenskaperna för både inlärning och utlärning.

    Klickerträning är ett HETT tips, försök strunta i ledarskap- och dominanshets och få en glad och arbetsvillig hund istället som bjuder till vid inlärning =) http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=49

    (Psst, Tiiva var apsnygg! Satsa på en ljusare valp som ser ut som henne tycker jag!! Och personligen föredrar jag tik med, då slipper du dessutom en hanhund som blir hysterisk och springer iväg så fort det luktar löptik 200 mil bort)

    SvaraRadera
  2. =D Tack Becca! Hundbiten har du ju superkoll på så du får räkna med att vara lite mentor när jag blir galen på söndertuggade skor och allt vad det är! ;)

    Jo, jag har kollat lite på klickermetoden och jag tror på den, speciellt till denna ras. De är sjukt ivriga på att tillfredsställa och älskar att få klura ut saker och ting på egen hand!

    Har blivit rekommenderad http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=1100s som jag ska kolla in har jag tänkt! =)

    O jupp, tikarna är lite lättare att ha att göra med verkar det som, de är också mer hemkära än hanarna vilket är bättre när man ska ha dem lösa på gården. =D

    SvaraRadera
  3. Åh vad bra, det står om shaping och targeting i den ser jag! Jag började lite smått med targeting med Bosse, och han fattade på under fem minuter tror jag att en upphållen handflata betyder att man ska trycka nosen mot den så får man godis. Sen när man lärt in det kan man forma ("shejpa") in beteenden hos hunden steg för steg. Toppenbra!

    Jag är ju själv ny på klicker, så har inte stenkoll på hur man gör allt rent praktiskt men jag har tjuvtränat lite med Bosse som jag skrev ovan. Jag är i alla fall helt lyrisk över den här metoden, jag tycker det alltid har saknats något i traditionell hundträning då jag inte vill ha en hund som inte vågar visa att den är glad när jag kommer hem, bara för att jag måste upprätthålla min ledarroll över hunden (som exempel).

    Se till att hitta en BRA instruktör, många kör fortfarande med att man ska äta färdigt innan hunden får sin mat och man ska gå in genom dörren innan hunden gör osv. Varför ska man behöva göra det?

    Här finns en jättebra föreläsning tycker jag som hamnar om dominans och rangordning - eller snarare hur utdaterade de begreppen är. Kolla gärna den när du har tid någon gång =) http://urplay.se/162012

    SvaraRadera
  4. Jo, jag tror på det hela med klicker, vi har kört det lite på hundkursen på skolan. Mest handlar det ju om att klicka vid exakt det tillfället då hunden gör rätt så den vet precis vilken rörelse det var som den lyckades med att pricka rätt! Ett "bra" blir ju inte lika precist eftersom det tar typ någon sekund att säga. =)

    O jo, bra lärare känns väldigt viktigt och självklart!

    Ska kolla på länken! Verkar mycket intressant! =)

    SvaraRadera
  5. Ja det är fördelen med betingningen, att knäppa vid precis rätt tillfälle och koppla den betingningen till belöning så djuret fattar att det vankas belöning. Sen så är ju klickerträning så mycket mer än bara klicket, det är hela mentaliteten kring träningsmetoden också; fokus på rätt beteende och strunta i korrigeringar om det inte är "brandsläckning" (tyckte det var en så bra liknelse!) det handlar om =)

    Föreläsningen är ju en 40 minuter sisådär så man måste ju ha en stund för att hinna titta igenom allt, men jag kollade igenom den igen för jag tycker han säger så mycket vettigt i den. Den är mycket intressant! :)

    SvaraRadera
  6. Marianne med tre Lapska tikar hemma.04 december, 2011 16:49

    Tja, när det gäller Lapska känner jag inte riktigt igen mig i att tikar skulle vara mer hemkära och vilja stanna på en oinhägnad gård.Som en självklarhet. Som den självständiga hund Gázzi är så ansåg hon gränsen till gården gå tämligen långt bort... Rådjur=renar och renar skall vallas! Även hennes dotter och dotterdotter är självständiga och nyfikna och klarar sig bra på egen hand. Renar vallas/föses på stort avstånd från föraren. Inte som får.

    SvaraRadera
  7. Självklart! Trodde jag skrivit att det gällde vissa individer men såg att jag missat den lilla biten! Har korrigerat nu, tack! =)

    SvaraRadera