fredag 25 mars 2011

Jejje

Ja, "je" delen i Daje gård kommer ju då från mitt namn, Jessica, eller Jejje som ursprungsbefolkningen kallar mig. Jag är född i lillbyn utanför Södertälje, som barn matade vi får med knäckebröd och om vårarna plockade vi vitsippor i skogsdungarna. Som stor hittade jag till storstan och än så länge bor och jobbar jag kvar här. Tanken är att hitta utbildningar till i höst för att få igång detta projekt!

Men en sak först bara!

Mitt första riktiga inköp med inrikting mot gården, dessa finfina Tretorn-stövlar! Jag är mycket nöjd. =)

Jag ska också försöka hitta en gård som jag kan praktisera på för att testa livet i verkligheten och lära mig så mycket som möjligt. Då kommer dessa väl till pass tänker jag!

Helt ärligt så blev jag lite överraskad när Daniel yttrade denna idé. Han är en människa som verkligen gillar sitt kontor och behöver apple-produkter ungefär i lika stor utsträckning som en annan behöver luft. ;)

Förvisso blev jag glad men när jag insåg att han faktiskt var helt seriös så var jag tvungen att tänka ett par tankar till. Det tog några restriktiva minuter innan jag helt gick över till möjligheternas värld!

Det var den där förhoppningsfulla glädjen som börjar i magen och kryper ut i hela kroppen. Som när man var barn och efter evigheters evigheter så säger mamma; titta där KOMMER tomten! Glädjen som då väcks och som tredubblas när man själv ser tomten gav en samma typ av pirriga lyckorus som jag nu känner över dessa planer!

Att vara livegen. Tanken har snabbt avfärdats tidigare då problem dyker upp i huvudet likt uteserveringar i maj. Det går inte. Man kan inte. Det är för tungt, för jobbigt, för svårt, för dyrt, osv, osv.

Dock finns någon bångstyrig tanke kvar som inte lämnat den fåran. Visst det är svårt, men varför ska det betyda omöjligt? Jag lockas av tanken att leva ett liv där man faktiskt måste arbeta med kroppen och där man kan skördar vad man sått. Fingrarna i jorden, potatis som man själv satt, laga tak som läcker, jaga förrymda får. Självfallet är det tufft men... jag ÄR tuff! ;)

Mitt fokus är grödorna och djuren. Att plocka, så, tappa förpåsen, skörda, sylta, misslyckas, safta, förädla, gödsla, glömma tvätten, klia, mjölka, halka, baka och så vidare! Att se till att allt mår så bra som möjligt, att allt ska kunna fungera ihop. Att jorden är näringsrik, att djuren får bete sig så naturligt som möjligt och att människor tids nog ska kunna komma till oss och ta del av allt detta. Få upp ögonen för det närproducerade och det "äkta".

Jag vill gärna ha ett litet "inn" och gårdsbutiken har jag stora planer för!

Jo, just, något som ska nämnas. Jag är vegan och driver också matbloggen wegovego. Veganer är oftast emot att hålla djur på gård men för min del känns detta inte fel, inte i de planer som vi har. Våra djur kommer vara lantdjur, dvs gamla svenska raser som har anpassat sig till vårt klimat under lång tid och som inte har som syfte att producera över sin fysiska förmåga.

Jag är vegan och står stolt för det då jag anser att djur/kött idag har blivit en produktionsvara som säljs till alltför låga priser. De som får lida är djuren. Jag svarar jättegärna på frågor kring min uppfattning av det hela men jag broderar inte ut saken vidare här. =)

Nästa helg ska jag ut till en ekologisk fårfarm och se efter om det finns någon möjlighet för mig att hjäpa dem i deras arbete! Håll tummarna!

Tada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar