tisdag 22 mars 2011

Kunskapsjakt!

 Vi har levt i den här euforiska drömmen i lite över en vecka och vi båda blir bara mer och mer målmedvetna! Gården kommer upp överallt. I alla samtal, i drömmarna, i valet av podkastning påväg till jobbet. När jag satt i bilen påväg upp till Romme så spejade jag efter gårdar som skulle kunna fungera. Vi pratade om hur stor lada man måste ha för korna, för de går väl inomhus hela vintern? Eller? Och hur stor lada måste man ha för att få plats med all halm och hö?

En väldigt fin bok jag nu åter igen bläddrar i är "Bondeboken" som jag införskaffade för ett antal år sedan! Otroligt härliga bilder och en stillsam berättelse om livet på landet.


Längt vägen till Romme såg jag många lador som hade en sektion av byggnaden som var högre än resten. Något osökt (kanske?) kom jag då in på tanken med en väderkvarn! Självfallet måste vi ha en väderkvarn för att mala säden! Och vips så är nästa kunskapssökande igång! Hur bygger man en kvarn, hur funkar den? Vad ska man göra med restprodukterna? Hur stor behöver den vara... Och så vidare!

Hur många frågetecken som behöver rätas ut kan jag inte ens räkna till. Några få börjar bli lite rakare som vad är en vall (en typ av betesmark), vad är ensilage (typ grovfoder), vad är en rapskaka (jag hoppades på att det skulle vara ett bakverk men nix, det är restprodukten som blir över efter att man pressat oljan ur rapsfröna), hur många hektar behöver man per ko (ca 0,7 ha), hur många kor är rimligt att ha (kanske 6 st?), vad innebär att gödseln ska brinna (komockorna ska ligga ett tag innan man använder dem som gödsel), hur många grisar föder en sugga (7-17 st), hur mycket diar en kalv (ca 8 -9 liter per dag) osv, osv...

Men framförallt så ger alla svar en eller ett antal följdfrågor. Det är ett stort nystan som man får börja dra i lite i taget, från alla möjliga håll. Internet är ju, som vi alla vet, en fantastisk kunskapsbank, men vi måste ut och fråga folk i verkligheten också! Med andra ord så kan du som är bekant med oss och besitter någon typ av värdefull kunskap (inom detta område) räkna med ett besök! Välkomnat eller påtvingat! ;)


Har jag missat att säga hur otroligt häftigt detta är? Vi båda blir mer och mer pepp för varje dag som går och hela projektet blir konstant roligare och roligare! Jag tror inte jag har varit så här uppslukad av en idé någonsin tidigare!

Många frågor kvarstår givetvis. Hur många kor behövs för att de ska må bra? Hur förhindrar man att syskongrisar parar sig med varann? Hur lyckas man förvara höet så det inte möglar under vintern? Hur mycket el kommer gå åt? Vad ska man titta efter vid gårdsköp? Hur mycket kostar en get? Vad äter hönor "naturligt"? Så finns ungefär femtonmiljarder frågor till! =) Underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar